Digituki tutuksi Länsi-Uudellamaalla

Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue (LUVN) myönsi avustuksen Enterille Digituki tutuksi Länsi-Uudellamaalla -hankkeeseen. Hankkeessa ohjataan ja rohkaistaan senioreita alueella toimivien erilaisten maksuttomien digituen toimijoiden pariin.

Hankkeen toimintamuotoja:

- Osallistutaan erilaisiin tapahtumiin, joissa kerrotaan senioreille tarjolla olevasta, maksuttomasta digituesta. Mahdollisesti järjestetään myös jokin oma tempaus.

- Vieraillaan Länsi-Uudellamaalla toimivien senioriyhdistysten kokouksissa pitämässä digitietoiskuja ja/tai kertomalla tarjolla olevasta digituesta

- Kontaktoidaan paikallisia senioritoimijoita sähköpostitse

- Kontaktoidaan mm. palvelukeskuksia ja terveysasemia, jotta seniorien parissa toimivat työntekijät osaavat ohjata senioreita paremmin digituen piiriin.

- Osallistutaan paikallisten senioritoimintaan liittyvien verkostojen, kuten Länsi-Uudenmaan Ikäverkoston kokouksiin ja tuodaan Enterin toimintaa verkoston toimijoiden tietoon

- Tarjotaan mediatiedotteita länsi-uusimaalaisiin paikallislehtiin

- Painatetaan jaettavia esitteitä

- Viestitään paikallisissa Facebook-ryhmissä digitoiminnasta ja mahdollisuuksien mukaan viedään viestiä myös paikallisille ilmoitustauluille

- #digitukitutuksilänsiuudellamaalla

- Rohkaistaan ja motivoidaan senioreita mm. seuraavin tavoin: hälvennetään digiin kohdistuvia uhkakuvia, osoitetaan osaaminen (koska moni vähättelee tietoteknistä osaamistaan), toisaalta painotetaan ettei kaikkea tarvitse osata (vrt. television kaukosäädin) ja asioita kannattaa opetella pienin kertaavin askelin.

Enterin opastuspaikkakunnat alueella:

Espoo

Hanko

Inkoo

Karkkila

Kauniainen

Kirkkonummi

Lohja

Mustio

Raasepori

Vihti

Tähtäimessä:

Siuntio

Digituen turvin ihmisillä on parempi mahdollisuus pysyä osallisina nyky-yhteiskunnassa ja säilyttää itsemäärämisoikeutensa.

Seniori, joka osaa käyttää digilaitteita pystyy joustavammin hyödyntämään terveyspalveluita, seuraamaan terveyttään, olemaan yhteydessä toisiin ihmisiin, seuraamaan aikaansa ja olemaan aktiivinen osa yhteiskuntaa.

• Kaikki Enterin opastuspisteet Länsi-Uudellamaalla löydät täältä.

Hanke tavoittelee viestinnän avulla

Lähiopastuskertoja

Alueen opastuspaikoissa opastuksia oli noin 1100 kpl vuonna 2022 ja 1464 kpl vuonna 2023.

• 1500 lähiopastuskertaa  v. 2024 ja
  • 1700 lähiopastuskertaa v. 2025

Etäopastuspyyntöjä

Alueen seniorit tilasivat SeniorSurf Etäopastus-palvelun v. 2023 7 kertaa kuukaudessa. (Laskelmassa on mukana ainoastaan ne pyynnöt, joissa pyynnön jättäjä on kertonut kotikuntansa.)

• 10 kertaa kuukaudessa v. 2024
    (kevään -24 tilanne: 11 kpl /kk)
  • 15 kertaa/kk v. 2025

Toisilta yhdistyksiltä tulevien tietoiskupyyntöjen määrän kasvua

Tähän asti toisten senioriyhdistysten tilaisuuksissa Enterin vapaaehtoiset ovat käyneet Länsi-Uudellamaalla pitämässä maksuttomia digiaiheisia tietoiskuja keskimäärin noin 10 kertaa vuodessa ja kuulijoita on ollut 10-60 per kerta.

• Hankeaikana tavoitellaan 15 tietoiskua vuodessa.

Tietoiskuissa toisille yhdistyksille pyritään tavoittamaan 200 henkilöä vuonna 2024 ja 250 henkilöä 2025.

Erilaisissa tapahtumissa pyritään tavoittamaan 300 alueen senioria / vuosi

Mukana 2024:

12.2. Espoo, Espoo liikkuu

10.4. Raasepori, Tammisaaren seniorikarkelot

15.4. Espoo, Tapiolan palvelukeskus 40 v.

29.6. Inkoo, Inkoon päivä

24.8. Kirkkonummi, Kirkkonummi-päivät

Tulossa:

11.9. Hanko, Korttityöpaja senioreille kirjastossa (oma)

17.9. Espoo, Samarian pop up-tapahtuma

19.-20.9. Tammisaari, Tammisaaren syysmarkkinat

6.10. Espoo, Sykettä syksyyn

8.10. Hanko, Hangon seniorimessut

15.10. Inkoo, Inkoon seniorimessut

Työntekijä

Avustus kattaa hankekoordinaattorin (Jenni Blomqvist) 50 % työajan. Hankkeen työntekijän on tarkoitus sekä erilaisin viestinnän keinoin että senioreita tapaamalla löytää, motivoida ja rohkaista asiakkaita digiopastuksen piiriin. Apunaan hänellä ovat yhdistyksen vapaaehtoiset digiopastajat alueella.