Uusi digipalveluasetus tuo käyttäjälle oikeuksia

22.2.2024

Lauantaina 17.2.2024 astuivat voimaan uudet EU-säädökset, joiden myötä verkkokäyttäjän asema paranee. 

Digipalveluasetus (DSA) pyrkii turvaamaan digipalveluiden, kuten erilaisten verkkoyhteisöjen käyttäjän asemaa. Alustojen täytyy taata käyttäjien turvallisuus ja torjua yhteiskunnallisia riskejä, kuten väärän tiedon levittämistä ja informaatiovaikuttamista.

Kuvituskuvassa some-alustojen logoja.

Digipalveluiden sisällöntuottajien oikeudet paranevat

Sisällöntuottamista ovat kaikenlaiset julkaisut sosiaalisessa mediassa ja keskustelufoorumeilla sekä ilmoitukset verkon markkinapaikoilla. Jatkossa sisällöntuottajilla, siis meillä yksilöillä, yrityksillä ja yhteisöillä, jotka jaamme kuviamme ja juttujamme someen, on oikeudet sisältöihimme, eivätkä alustat voi moderoida tai poistaa käyttäjätilejämme mielivaltaisesti.

Voimme hallita itse paremmin mitä somessa näemme

Säädös tuo meille myös keinoja hallita omaa somevirtaamme: voimme säätää itse algoritmia eli mitä alusta tarjoaa katsottavaksi, tai suurten alustojen kohdalla (kuten Facebook, Instagram, TikTok, Snapchat, YouTube, X, LinkedIn) sammuttaa algoritmin kokonaan. 

Digipalveluasetus pyrkii parantamaan myös mm. mainonnan läpinäkyvyyttä ja alaikäisten suojelua verkossa. Käyttäjän profilointiin perustuvaan mainontaan ja arkaluonteisten henkilötietojen (kuten verkossa toimimisesta ilmenneiden terveystietojen, uskonnon jne) hyödyntämiseen tulee rajoituksia. Lapsille suunnattu mainonta kielletään täysin.

"Oikeuksistaan on hyvä olla tietoinen, sillä digipalveluita käyttäessä voi tulla eteen hyvin monenlaisia tilanteita ja haasteita, joissa pitää osata toimia. Kaikki muutokset eivät kuitenkaan näy käyttäjälle kovin konkreettisesti tai vaadi minkäänlaista aktiivisuutta, vaan niiden tarkoitus on parantaa digipalveluiden turvallisuutta ja avoimuutta ikään kuin sisältäpäin", toteaa johtava asiantuntija Sirpa Sillstén Traficomista

Laittomasta sisällöstä ilmoittaminen helpottuu

Laitonta sisältöä voi olla esimerkiksi vihapuhe, terrorismiin yllyttäminen, piilomainonta tai tekijänoikeuksien loukkaukset. Jos käyttäjä kohtaa verkossa laittomaksi epäilemäänsä sisältöä, siitä on voitava tehdä ilmoitus palveluntarjoajalle. Käyttäjän tulee myös saada tietää, millaisen päätöksen palveluntarjoaja on ilmoituksen pohjalta tehnyt. 

Suomessa Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on digipalveluasetuksen pääasiallinen valvoja, mutta tiettyjä velvoitteita valvoo kuluttaja-asiamies ja tietosuojavaltuutettu. Erittäin suurten alustojen kohdalla sääntely tuli voimaan jo kesällä 2023 ja niitä valvoo EU-komissio.

Katso Ylen Aamun ohjelma aiheesta Yle Areenasta: https://areena.yle.fi/1-68148518⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠