Opastusaiheet
Digiopastus tarjoaa apua
- laitteiden ja ohjelmien peruskäyttöön
- laitteen tai liittymän valintaan liittyvissä kysymyksissä
- tietoturvaan ja mediataitoihin liittyvissä kysymyksissä
Emme
- korjaa rikkoutuneita laitteita
- tee asioita puolestasi
- tee kotikäyntejä
Enterin digiopastajat
Enterin opastajat ovat vapaaehtoisia, jotka opastavat ikätovereitaan harrastuspohjalta parhaansa mukaan, kukin omien taitojensa mukaisesti. Jos asiat eivät ratkea, pyrimme ohjaamaan eteenpäin. Toiset opastajat ovat perehtyneet tiettyihin laitteisiin tai ohjelmiin, joten tällä sivulla kerromme muutamia vinkkejä, mistä parhaimman avun voisi saada.
Yleisimpiä opastusaiheita
Yleisimpiä opastusaiheita ovat laitteiden perusasetusten hallinta, sähköposti ja muut viestisovellukset, valokuvien siirtäminen ja lähettäminen, pilvipalvelut, internet-yhteydet, tiedonhaku, päivitykset, tietoturvakysymykset, sovellusten lataaminen ja niiden käytön opettelu.
Opastajille tehtyjen kyselyiden perusteella seuraamme tarkemmin, mitä opastuksissa kysytään. Tässä on kolme viimeisintä kyselyä, ja halutessasi sitä vanhempiin kyselyihin pääset tutustumaan tämän sivun alaosasta.
Raportti syksyn 2024 opastusaihekyselystä
Raportti syksyn 2023 opastusaihekyselystä
Raportti syksyn 2022 opastusaihekyselystä
Erityisosaamista eri paikoissa
Alla muutamia esimerkkejä erityisistä opastusaiheista ja mainintoja paikoista, joista osaajia kyseisiin aiheisiin löytyy varmimmin. Kaikki opastuspaikat ja -ajat alueittain löytyvät Lähiopastus-sivulta.
Celian äänikirjat lukemisesteisille
Jos tavallisen kirjan lukeminen on haasteellista tai mahdotonta esimerkiksi näön tai lihaskunnon heikkenemisen vuoksi, olet oikeutettu Celian maksuttomiin äänikirjoihin.
Voit rekisteröityä Celian asiakkaaksi kirjastoissa. Celian Äänikirjat senioreille verkosta -sivulta löydät ohjeet Celian asiakkaaksi rekisteröitymisestä.
Celian kouluttamat Enterin opastajat auttavat myös Celian sähköisten palveluiden harjoittelussa seuraavissa paikoissa:
Espoossa: Sellon ja Viherlaakson kirjastossa, Tapiolan palvelukeskuksessa.
Helsingissä:
- Seuraavissa kirjastoissa:
Etelä-Haaga, Herttoniemi, Itäkeskus, Kalasatama, Kannelmäki, Keskustakirjasto Oodi, Lauttasaari, Oulunkylä, Rikhardinkatu ja Töölö
- Seuraavissa palvelu- ja seniorikeskuksissa:
Kamppi, Kannelmäki, Kinapori, Kontula, Kustaankartano, Munkkiniemi, Pohjois-Haaga, Roihuvuori ja Syystie
- Sekä lisäksi:
Kalliolan setlementtitalossa ja Hoivakoti Wilhelmiinassa.
Vantaalla: Lumon ja Myyrmäen kirjastoissa.
Muun Uudenmaan alueella: Hyvinkään pääkirjastossa, Inkoon kirjastossa, Järvenpäässä Myllytiellä ja kirjastossa, Kauniaisten kirjastossa, Raaseporissa Karjaan, Mustion ja Pohjan kirjastoissa sekä Tuusulassa kulttuuritalo Moniossa ja pääkirjastossa.
Huom! Koska kyseisten paikkojen opastajista vain osa on Celiaa opastavia, ei Celiaa tuntevan opastajan paikallaoloa voida paikoissa taata. Voit halutessasi varmistaa Enterin toimistolta, milloin Celian tuntijat ovat opastusvuorossa.
Mac-tietokoneet
Applen käyttöjärjestelmä tietokoneissa eroaa selvästi Windowsista ja aika harva opastajista tuntee Macien toimintatapoja kovin syvällisesti. Mac-tietokoneen kanssa kannattaa suunnata opastukseen Helsingissä esimerkiksi Oodiin ja Rikhardinkadun kirjastoon, Espoossa Tapiolan kirjastoon ja Vantaalla Myyrmäen kirjastoon.
Sähköisen asioinnin palvelut
Pankit ja viranomaiset, kuten Kela ja Vero, ovat velvollisia auttamaan sähköisten palveluidensa käytössä. Halutessasi voit kuitenkin pyytää apua näiden käyttöön myös vapaaehtoisiltamme.
Pidäthän tunnistautumistiedot vain omassa tiedossasi. Emme tee neuvontaa sähköisen asioinnin sisällöistä, emmekä tee asioita opastettavan puolesta. Etäopastuksessa sähköisen asioinnin opastaminen on haastavaa, joten suosittelemme valitsemaan mieluummin lähiopastuksen.
Tietokoneiden päivitykset ja isommat haasteet
Koska tietokoneiden, esim. Windows 10 -koneiden päivittäminen vie monesti aikaa, kannattaa valita opastuspisteeksi esim. Oodi tai Rikhardinkadun kirjasto Helsingissä tai Myyrmäen kirjasto Vantaalla. Nämä opastuspaikat toimivat ilman ajanvarausta ja paikalla on useita opastajia.
Älypuhelimet ja tabletit
Kaikissa opastuspaikoissamme neuvotaan mobiililaitteiden käyttöä. Jos kuitenkin kaipaat jotain erityisosaamista kännyköiden tai tablettien kanssa, niin Helsingissä Kampin palvelukeskus on hyvä valinta. Siellä paikalla on kymmenkunta opastajaa, joilla on osaamista eri merkeistä ja malleista, myös Doroista!
Esitykset opastusaiheista
Haluatko tietää tarkemmin, mitä Enterin vertaisopastukset pitävät sisällään? Opastusaiheita seurataan vuosittain erilaisten kyselyiden avulla ja opastuksista kerätään palautetta.
Tutustu tarkemmin vanhempiin raportteihin:
Raportti syksyn 2021 opastusaihekyselystä.
Etäopastukset vuonna 2020 (pdf)
- prosessit, aiheet ja palaute