Neuvoja ja vinkkejä pankkiasiointiin

15.1.2024

(Muokattu Enterin uutisissa 31.10.23 julkaistusta tekstistä)

Pankkiasioinnin sähköistyminen mietityttää monia. Tähän uutiseen olemme koonneet neuvoja ja vinkkejä pankkipalveluiden turvalliseen käyttöön. 

Jutussa esitellään lisäksi pankkiasiointia helpottavia vinkkejä: viivakoodien sekä mobiilivarmenteen käyttö.

Kaksi seniorirouvaa keskustelee laitteet käsissään.


Miten asioin omassa pankissani?

Jos mietit, mistä saat apua oman pankkisi asiointiin, ohjaamme sinut tutustumaan SeniorSurfin kokoamaan materiaalin: 

SeniorSurfin oppaaseen on koottu pankkikohtaisesti:

  • pankin oikea www-osoite, joka kirjoitetaan selaimen osoiteriville. Voit tallentaa sen myös kirjanmerkkeihin. (Älä käytä Google-hakua tai sähköpostiin tulleita linkkejä, sillä ne voivat viedä sinut huijaussivuille!)
  • pankin oma mobiilipankkisovellus, mikä onkin turvallisin tapa käyttää pankkia.
  • tunnistautumistavat, jotka vaihtelevat pankkikohtaisesti. Kysy, mitä tunnistautumisvaihtoehtoa pankkisi tarjoaa, jos sinulla on esim. heikko näkö.
  • tärkeimmät ohjesivut ja asiakaspalvelunumerot (muutamilla pankeilla - esim. OP, Nordea, Danske Bank - on senioreille omat asiakaspalvelukanavansa)

Huomioitavaa verkkopankin asioinnin opastamiseen liittyen:

  • Pankista saa henkilökohtaista opastusta verkko/mobiilipankin käyttöön.
  • Pankkiasiointiin voi pyytää apua myös Enterin digiopastuksista (etäopastuksessa pankkiasioita ei kuitenkaan opasteta).
  • Muista kuitenkin, että pankkitunnuksia ei saa antaa tai näyttää toisille. Henkilön tulee itse kirjautua palveluun.
  • Jos henkilö ei kykene itsenäiseen asiointiin, läheiselle voi antaa käyttöoikeuden tilille tai hänet voi valtuuttaa valtakirjalla. Näistä voit kysyä omasta pankistasi.
  • Edunvalvontavaltuutus on valtakirja, jolla valtuuttaja antaa läheiselle henkilölle oikeuden hoitaa asioitaan, kun itse ei siihen enää pysty. Ohjeita edunvalvontavaltuutuksen liittyen Digi- ja väestötietoviraston sivuilla.



Muita helpottavia vinkkejä asiointiin:


SeniorSurf esittelee erilaisia maksamisen tapoja

Vanhustyön keskusliiton SeniorSurf kirjoitti jutun maksamisen eri tavoista: 

Laskujen maksua, ruokaostokset lähikaupassa, elokuvaliput verkkokaupasta, rahan lainaamista perheen jäsenelle… Kuluja on erilaisia ja niin on myös maksamisen tapoja. Samalla kun käteisen rahan käyttö vähenee, kortti- ja mobiilimaksaminen yleistyvät vauhdilla. Lue juttu tästä linkistä.


Viivakoodit pankkisovelluksissa maksamisen apuna

Monesta laskusta löytyy viivakoodi tai virtuaalinen viivakoodi (pitkä numerosarja). Opettele käyttämään niitä, niin laskun maksaminen helpottuu. 

Enterin vertaisopastaja Matti Pihkala näyttää videolla, kuinka viivakoodia käyttämällä voit jättää pitkien numerosarjojen naputtelun ja tarkistelun. 

YouTube-videon näyttäminen ei onnistunut. Tarkista markkinointievästeiden hyväksyminen ja selaimen yksityisyysasetukset.


Entä mikä olikaan mobiilivarmenne?

Pankkitunnuksilla tunnistaudutaan usein pankin lisäksi myös moniin muihinkin palveluihin. Tiedätkö, että siihenkin on vaihtoehto? Mobiilivarmenne on helppo ja turvallinen tapa kirjautua matkapuhelimella verkkopalveluihin, jotka vaativat vahvaa tunnistautumista. Mobiilivarmenne ei vaadi klikkailua eri sovellusten välillä, kuten pankkitunnuksilla tunnistautuessa.

Enterin vapaaehtoinen vertaisopastaja Matti Pihkala teki digivinkkivideon mobiilivarmenteesta Enterin YouTube-kanavalle. Katso alta:

YouTube-videon näyttäminen ei onnistunut. Tarkista markkinointievästeiden hyväksyminen ja selaimen yksityisyysasetukset.