Handledandets olidliga lätthet

17.1.2025

Jag har några år nu sysslat med IT-handledning för Enter. Vi är tre till fem seniorer som samlas en gång per vecka i biblioteket i Åggelby för att lösa andra seniorers IT-problem.

Vi handledare är seniorer som under arbetslivet sysslat med IT och efter pensioneringen försökt hänga med i den tekniska utvecklingen så gott det går. De som kommer med sina problem – våra klienter – är seniorer som oftast nog använt IT i sitt jobb och då haft tillgång till arbetsgivarens IT-support, men sen när de blir pensionerade står de plötsligt där utan support, i bästa fall med barn eller barnbarn som enda support. Men, om barnbarnet löser problemet går det så snabbt att senioren inte fattar ett dyft.

De problem vi förväntas lösa är antingen telefon- eller datorproblem. Telefonerna är smarttelefoner med antingen Android- eller iOS-operativsystem – nångång också nån Doro-seniortelefon - och datorerna laptoppar med antingen Windows eller MacOS.

Välkommen till handledning på Åggelby bibliotek
(Byäldstevägen 27, 00640 Helsingfors)

IT-handledning 16.1–15.5.2025
på torsdagar kl. 14–15.

Välkommen utan tidsbeställning. 
Handledning på svenska och finska.

Kommunikationen är ofta det första och emellanåt det största problemet; att handledaren inte förstår vad klienten säger när hen försöker beskriva problemet och klienten inte förstår vad handledaren säger när hen försöker förklara hur nåt fungerar eller ska användas. Vaddå operativsystem? Och vaddå app, nedladdning, installering, inställningar, konfigurering, konto, registrering, lösenord, osv.

Oftast är våra klienter kvinnor, som ju inte är så rädda att be om hjälp. Men för män tar det på manligheten att erkänna att de inte kan, så de är i minoritet.

Härom veckan hade jag en kille, "Teuvo", som klient. Han rörde mig i hjärtat, han var så oskuldsfullt omedveten om vår IT-knarkande värld. Han påminde mig om Daniel Blake i Ken Loach’s film med samma namn, till och med utseendemässigt. Han hade varit målare i hela sitt yrkesliv och säkert en bra målare, som aldrig behövt använda sig av vare sig smarttelefon eller dator. Nu hade han köpt en användarvänlig Doro-telefon och kom med den till oss för att få handledning i hur den ska användas.

Han visste absolut ingenting om denna sin inte-så-smarta telefon. Han visste inte ens hur han skulle ringa. Han hade lite dålig syn så försäljaren hade ställt in stora ikoner, det rymdes bara tre av dem per rad på skärmen. Sen visste han inte om han hade nån PIN-kod eller inte. Han visste inte heller om han hade nån e-postadress och vad den i så fall vore, eller vad det är för skillnad på e-post och SMS. Han hade ingen nätbank heller, han går till banken om det skulle behövas – alla regelbundna räkningar går på automatdebitering. Han köper ingenting på nätet, vet knappast om det.

En man läser en bok.

Han är säkert nästintill osynlig för Googles algoritmer. Han är ungefär lika gammal som jag, som är ungefär lika gammal som begreppet dator, men han lever i en värld utan IT och vill fortsätta så – tills han dör. Han är underbar.

Bert Bjarland

Enters svenskspråkiga it-handledare

Se alla Enters handledningsplatser med svenskatalande frivilliga:

https://www.entersenior.fi/sv/handledning/